Bayram alışverişini sosyal medyadan yapanlara ‘dolandırıcılık’ uyarısı
Kurban Bayramı nedeniyle sosyal medya platformlarında pek çok ürün “Bayram Fırsatı” ve “Bayram İndirimi” adı verilen kampanyalarla satışa sunulsa da tüketicilerin bu kampanyalar konusunda dikkatli ve dikkatli olmaları önem taşıyor.
Tüketici Derneği Başkanı Levent Küçük, sosyal medya üzerinden giderek daha fazla giyim, elektronik ve kişisel bakım ürünü satın alındığını, dolandırıcıların sosyal medyada orijinal bir ürünün sayfasını kopyalayarak reklam yapabileceğini söyledi.
Tüketicilerin mağazalar yerine internetten alışveriş yapma eğiliminin her geçen gün arttığına dikkat çeken Küçük, şunları söyledi: “Başta Instagram olmak üzere birçok kişinin kullandığı sosyal medya platformları artık vatandaşlar pazar yerine, Noel'e gitmiyor. Eskisi gibi alışveriş yapmak ve alışveriş merkezlerinin yoğunluğuyla tatiller pek yaygın değil.” dedi.
Sosyal medyada alışveriş yapmanın tüketicilere kolaylık sağlamanın yanı sıra birçok şikayete de yol açabileceğine dikkat çeken Küçük, özellikle tanınmış markaların ürünlerinin çok cazip fiyatlarla satışa sunulduğunu söyledi.
Satıcıların “fiyat, iade ve değişim garantisi” gibi ifadeler kullanarak tüketicilere cazip görünmeye çalıştıklarını belirten Küçük, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Sosyal medya platformları üzerinden sanki orijinal ürün satılıyormuş gibi tanıtılıyor ama diğer ürünler kalitesiz, fiyatı çok daha düşük, hatta sipariş edilmemiş olarak gönderiliyor. Satıcılar müşteri numaralarını telefonla paylaşarak kendinden emin bir imaj yaratıyorlar. Değişim ve iadelerde çoğu zaman satıcıya ulaşılamıyor.” Bu durum tüketici açısından hem maddi hem de manevi mağduriyetlere yol açabilir” dedi.
“Geri ödemeler yazılı olarak yapılmalı”
Küçük, bu şikayetler üzerine açılan davalarda mahkemenin lehte karar vermesi durumunda bile kararı uygulayacak bir muhatap olmayacağını ve maddi zararın tazmin edilemeyeceğini anlattı.
İnternet üzerinden yapılacak satışların kural ve esaslarının elektronik ticarete ilişkin mevzuatla net bir şekilde belirlendiğini belirten Küçük, şöyle konuştu: “Aslında internet üzerinden satış yapmak isteyen herkes internet üzerinden satış yapamaz. Satış yapan kişiler Vergi dairesine kayıtlı olması, adresinin bilinmesi ve satış sonrası fatura veya makbuz düzenlenmesi gerekiyor. Ancak “sosyal medya hesapları üzerinden de yasa dışı satış yapılabiliyor.”
Küçük, sosyal medya üzerinden yapılan alışverişlerin söz konusu mevzuatta “mesafeli sözleşme” kapsamına girdiğini, tüketicilerin 14 gün içinde alışverişlerinden cayma hakkının kanunla güvence altına alındığını söyledi.
Geri çekme bildiriminin ileride gösterilebilecek ve delil olarak kullanılabilecek şekilde yapılması gerektiğini vurgulayan Küçük, şunları kaydetti:
“İspat olarak iadenin yazılı olarak, iadeli taahhütlü posta veya kargo yoluyla yapılması uygun olacaktır. Ayrıca Ticaret Bakanlığı'nın 175 numaralı ücretsiz numarasından ve internet sitesinden de şikayet hakkımızı kullanabiliriz. Maddi kayıplarımızın tazmini için mutlaka heyetlere tüketici hakem heyetine veya tüketici mahkemesine başvuruda bulunmalıyız Dolandırıcılık durumunda “Savcılığa da suç duyurusunda bulunabiliriz.”
“Güvenilir siteler tercih edilmeli”
Küçük, kurumsal firmalardan alışveriş yapmanın, satın alınan ürünlerin güvenilirliği ve satış sonrası yasal hakların kullanılması açısından önemli olduğunu vurgulayarak, şöyle konuştu:
“Sosyal medya üzerinden yapılan satışların denetlenmesi ve bu satışlara yasal dayanak sağlanması tüketicilerin ekonomik çıkarlarının korunması açısından büyük önem taşıyor. Alışverişlerimizi güvenilir sitelerden yapmayı tercih etmeliyiz, aksi halde karşımıza farklı bir ürün çıkabilir. Beğeniyorlar ya da tanıtım yapıyorlar. Yani karşılığında satış yapanlar “Şahıs ya da firmaya ulaşamayabiliriz. Tüketicilerin özellikle yoğun dönemlerde sosyal medya dolandırıcılarına daha fazla dikkat etmesi ve şikâyetlerini ilgili makamlara iletmesi gerekiyor. Kurban Bayramı gibi alışveriş dönemleri.”